![]() |
HAKUKONEOPTIMOINTI |
Suurin osa suomalaisista käyttää Internetiä ja hakukoneita etsiessään tietoa tuotteista ja palveluista. Ostopäätös on jo usein tehty ja hakukoneella etsitään keneltä tuote tai palvelu ostetaan. Yrityksille hakukoneet tarjoavat tehokkaan tavan saada uusia asiakkaita ja kasvattaa markkinaosuutta. Näin asialliset kotisivut ja niiden tehokas markkinointi ovat tärkeitä.
Hakukoneoptimointi tarkoittaa verkkosivujen sisällön, lähdekoodin ja ulkoasun muokkaamista hakukoneystävälliseen muotoon. Tavoitteena on nostaa sivusto halutuilla hakusanoilla mahdollisimman korkealle hakukoneen orgaanisissa tuloksissa ja nostaa siten kävijämääriä. Analysoimalla ja valitsemalla oikeat hakusanat varmistamme että kävijät ovat ostoaikeissa.
Esimerkki:
Helsinkiläisen sisustusliikkeen kotisivut löytyvät Googlesta sijalla 15. hakusanalla "sisustus helsinki". Hakukoneoptimoinnin ja parin kuukauden kuluttua verkkosivut löytyvät samalla hakulausekkeella sijalta 3 ja laadukkaitten kävijöiden määrät on moninkertaistunut. Seuraavan vuoden aikana tästä seuraa useita uusia asiakkaita ja optimointi on maksanut itsensä takaisin jo ensimmäisten kuukausien aikana.
Kävijämäärät nousevat
Hyöty on pitkäkestoista. Toimenpiteiden tulokset eivät näy välittömästi, mutta löydettävyys parantuu vuosien ajaksi
Ei kävijärajoituksia koska kävijät ovat maksuttomia.
Toimii Googlen lisäksi myös muissa hakukoneissa (Yahoo, MSN jne.)
Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi ja sijoitukset ovat jatkuvassa liikkeessä johtuen Googlen tavasta järjestää hakutuloksia. Googlen hakutuloksien järjestys perustuu yli 200 kriteeriin. Muita vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi kilpailutilanne alalla ja toimialueella.